Easly: een businessmodel shift in samenwerking met AMOTEK

Easly: een businessmodel shift in samenwerking met AMOTEK

Tijdens de Covidpandemie, waren ze één van de topleveranciers van PCR testen. Maar toen het aantal aangevraagde testen significant daalde, waren ze genoodzaakt om razendsnel hun businessmodel om te gooien. Vanuit hun beschikbare assets: een microbiologisch laboratorium, een team van artsen en medisch materiaal, zochten ze naar een nieuwe value proposition. Die vonden ze in Easly: een toegankelijke manier om je gezondheid te monitoren met zelftests. In hun businessmodel shift ondersteunde AMOTEK Easly in hun strategische uitdagingen, het ophalen van financiering en connecteren met thought leaders in de Healthcare sector.

Matthijs De Bruyn (Business unit manager, AMOTEK): ‘Bij AMOTEK vertrokken we vanuit de centrale vraag: waar willen we op lange termijn naartoe met Easly? We keken samen met hen hoe we de groep het best konden structureren en wat de ideale profielen zijn voor hun managementteam.’ 

 

Bert Swannet (co-founder Easly): ‘Je merkt dat er enorm veel expertise zit bij AMOTEK. Ze stelden ons de juiste vragen om onze organisatie futureproof te maken. In ons verhaal zit een extra uitdaging, want Easly richt zich zowel naar particulieren als bedrijven. Voor bedrijven zijn medewerkers hun belangrijkste kapitaal en we willen een nieuw tijdperk inluiden waar werkgevers investeren in de preventieve gezondheidszorg van hun medewerkers. Met onze pakketten voor bedrijven, kunnen medewerkers zelf hun gezondheid opvolgen en krijgen ze advies van ons medisch personeel. Zo speel je sneller in op mogelijke risico’s en verhoog je het welzijn van je team. We merken bij onze klanten dat ons proactief gezondheidsmanagement leidt tot een hogere productiviteit en minder verzuim.’ 

 

Matthijs: ‘B2B is een sterke positionering cruciaal. In het B2B salesproces van Easly moet je rekening houden met relatief lange salescycli. Wij ondersteunden Easly met intro’s bij bedrijven die hun positionering versterkten en gingen op zoek naar de beste Healthcare netwerken om hen in contact te brengen met interessante stakeholders.’ 

 

Bert: ‘Via AMOTEK komen we in contact met boeiende prospecten die we als hefboom gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken. Naast de commerciële ondersteuning, hielpen ze ons ook met financiering. Ze hebben enorm veel knowhow over het financieren van scale-ups: van subsidies tot investeerders. De linken die ze leggen en lessons learned die ze delen, geven ons heel wat shortcuts in de uitbouw van ons bedrijf. We gaan groei nog meer versnellen, want we willen met Easly een wereldspeler worden in preventieve gezondheidszorg. In AMOTEK hebben we de perfecte partner gevonden die ons naar het volgende niveau brengt.’ 

OP ZOEK NAAR POTENTIËLE PARTNERS?

Kom gerust eens pitchen bij ons! Misschien investeren we in jouw droom of brengen we je in contact met één van onze partners!

Bouwen aan startups: intuïtie voor Excel

Bouwen aan startups: intuïtie voor Excel

Passie voor je vak is een onmisbaar ingrediënt voor succes. Onze Amotek founder Filip Smet vindt het zo belangrijk, dat hij het integreerde in zijn bedrijfsnaam: AMOtek, de liefde voor technologische vooruitgang. Maar naast het ondersteunen van bedrijvn in IT-ontwikkelingen, funding en go-to-market strategieën, neemt Amotek Group een actieve rol op in het investeren in veelbelovende startups. 

We zaten onlangs samen met onze founder om te luisteren hoe hij de startups selecteert waarin hij investeert.

#1 Het team

Filip Smet: ‘Het startup team is zonder twijfel het eerste waar ik naar kijk. Wie zijn de personen achter de onderneming? Is er een ‘klik’ op persoonlijk vlak? Het is belangrijk dat die klik er is want we ondersteunen de startups waarin we investeren met de zoektocht naar contacten en de optimalisatie van hun aanbod. Je bindt je op lange termijn aan hen. Maar ook commitment speelt een grote rol. Tonen de ondernemers mij dat ze zich voltijds inzetten voor hun bedrijf? Als dat niet het geval is, ben ik minder geneigd om te investeren. Ze moeten me tonen dat ze met een boot naar een eiland willen varen, de boot in brand willen steken om vervolgens op het eiland te timmeren aan hun succes. Als ze zich niet willen afsnijden van andere projecten om zich te focussen op hun bedrijf nemen ze zelf geen enkel risico. Waarom zou ik dan een risico nemen met een investering? Als laatste moet er ook een zekere track record zijn die de ondernemers kunnen voorleggen: ervaring in de industrie waarin ze lanceren of een bedrijf dat ze in het verleden opgebouwd hebben.’

Zijn er bepaalde red flags voor jou? 

‘Een solo-entrepreneur is voor mij een red flag. Als je alleen bent, ben je veel afhankelijker van die ene persoon en loop je meer risico. Ik wil dit wel nuanceren want het is niet per se omdat er slechts één founder is dat het meteen een no-go is. Als er een team is opgebouwd, ze zich omringd hebben met de juiste partners, dan is het meer dan een solo-verhaal. Een andere red flag is het ontbreken van een goede exit strategie. Goede afspraken maken goede vrienden. Een lange termijnvisie is vaak moeilijk vast te pinnen. Een businessmodel evolueert razendsnel en als de visies te veel uit elkaar liggen, moet de mogelijkheid voorzien worden om het verhaal te beëindigen.’

#2 Match met de core

‘Een ander element dat ik meeneem in mijn beslissing is de link met de diensten van Amotek en mijn eigen expertise. Ik stel mezelf altijd de vraag: kan ik voor deze startup toegevoegde waarde leveren? Zijn er interessante contacten waar ik hen mee kan linken? Voor ons ligt de focus vooral op B2B, eventueel een B2C die ook B2B kan uitgerold worden. Ik stel de ondernemers ook altijd de vraag: wat verwachten jullie van ons? Als daar onrealistische verwachtingen geponeerd worden of acties gevraagd worden die niet in lijn liggen met onze core is er een kleinere kans dat we investeren.’

#3 Zijn er al verkopen gerealiseerd?

‘Ik staar me zeker niet blind op cijfers. Ik zou zelfs durven stellen dat ik eerder op mijn intuïtie verder ga dan op de Excel met het financieel plan. Wat ik wel essentieel vind, is dat er al producten/diensten verkocht werden. Als het founding team of de CEO er zelf niet in slagen op iets te verkopen, dan geloof ik niet dat een sales dat nadien wel kan.’

#4 Proactiviteit en positiviteit als mindset

‘Als een startup ons benadert met een financieringsvraag zitten we een aantal keer met hen samen. Uit die gesprekken leid ik met welke mindset ze in het ondernemerschap staan. Als founder heb je continu een heleboel uitdagingen. Als het ene probleem is opgelost, dient het volgende probleem zich aan. Goede ondernemers denken in oplossingen, niet in problemen. Ze weten ook welke problemen welke aandacht verdienen en kunnen prioritiseren. Als hen dat niet lukt, haak ik af. Een succesvolle ondernemer is ook iemand die snel dingen opneemt en proactief handelt. Er moet vooruitgang geboekt worden tussen onze meetings en nog belangrijker: ze moeten de feedback die we met hen meegeven aannemen en hiermee aan de slag gaan. Als ik mijn contacten doorspeel aan een ondernemer en ze doen er niets mee, zal ik nooit in hen investeren. De mate waarin zaken vooruitgaan en dus de proactiviteit van het team, is voor mij de sleutel tot succes.’

OP ZOEK NAAR POTENTIËLE PARTNERS?

Kom gerust eens pitchen bij ons! Misschien investeren we in jouw droom of brengen we je in contact met één van onze partners!

Continu streven naar groei?

Continu streven naar groei?

Door Filip Smet

Groeien om het groeien – die alles opslorpende zoektocht naar meer, de drang om elke berg te beklimmen en elke uitdaging te overwinnen. Toch blijf ik mezelf steeds afvragen: “Wanneer is genoeg, genoeg?”. De media en de online wereld zijn absoluut dol op het idee van constante, waanzinnige groei. Dit vertaalt zich naar opgeblazen bedrijven, toenemende inkomsten en een houding van “meer, beter, sneller”?

Het is een loopband waar we ons op bevinden die naar mijn mening altijd net iets te snel en te steil staat. Is het niet hoog tijd dat we op de stopknop drukken en eraf stappen?

Ik ben zeker niet ongevoelig voor de aantrekkingskracht van groei. Ik heb meer dan een decennium lang bedrijven opgebouwd en geadviseerd met hoge waarderingen en omzetgroei. Groei kan een gevoel van vooruitgang en een gevoel van ongelooflijke prestatie teweeg brengen.

Is het verrijkend? Zeker. Is het bevredigend? Tot op zekere hoogte. Maar er is meer in het leven dan het constante streven naar “meer”.

Laten we niet de slaaf worden van het begrip “Meer”. 

Ik geloof er sterk in dat we eerst ons leven moeten opbouwen – een bestaan ontwerpen dat écht weerspiegelt wie we zijn en wat we belangrijk vinden. En van daaruit bedrijven laten groeien die passen bij die waarden. Niet andersom.

Het leven zou niet moeten draaien om het opschalen van bedrijven. Bedrijven zouden moeten draaien om het verrijken van je leven.

De echte vraag die we onszelf moeten stellen is niet “Hoe groot kunnen we worden?”, maar “Wat voor leven willen we leiden?” De magie gebeurt wanneer we onze focus verleggen van omvang naar betekenis.

We zouden kunnen ontdekken dat ‘genoeg’ veel minder is dan we dachten.

Omdat we geconditioneerd zijn om te geloven dat “meer” synoniem is met “beter”. Maar vaak is het gewoon synoniem met meer stress, meer tijd weg van het gezin en meer opofferingen.

Misschien is het tijd dat we ‘genoeg’ definiëren?

Misschien is ‘genoeg’ werken aan iets waar je oprecht van geniet, klanten bedienen die echt waarderen wat je doet, en tijd daarbuiten nog tijd hebben om door te brengen met je familie en dierbaren.

Vandaag moedig ik je aan om het begrip ‘genoeg’ zelf in te vullen. Want jouw bestaan is geen businessplan dat staat te wachten om opgeschaald te worden. En het mooie is dat je bedrijf perfect binnen dat ontwerp kan passen – zonder de constante, uitputtende zoektocht naar onverbiddelijke groei. Is dat geen aantrekkelijk idee?

Ik hoop dat je erover wilt nadenken.

Want, wanneer is genoeg, genoeg?

 

Stappen die je vandaag kunt ondernemen:

1. Reflecteer op je waarden en ambities: 

Breng een uur alleen door zonder afleidingen. Schrijf je persoonlijke waarden, ambities en wat je gelukkig, tevreden en vervuld maakt op. Dit kan tijd doorbrengen met je familie zijn, werken aan een passieproject, reizen of vrijwilligerswerk doen. Het idee hier is om te bepalen wat er echt toe doet in jouw leven.

2. Bepaal je zakelijke doelen: 

Denk na over je bedrijf. Wat is het doel ervan? Wat voor impact heeft het? Voor wie is het bedoeld? Hoe past het bij je persoonlijke waarden zoals hierboven beschreven?

3. Evalueer je huidige situatie: 

Kijk vervolgens naar je huidige situatie. Besteed je te veel tijd aan het laten groeien van je bedrijf ten koste van persoonlijk geluk? Streef je voortdurend naar meer groei, zelfs als dit stress veroorzaakt en tijd wegneemt van de dingen die je het meest waardeert?

4. Definieer ‘genoeg’ voor jezelf: 

Tot slot, bepaal wat ‘genoeg’ voor jou betekent. Het kan een bepaald bedrag aan geld zijn, specifieke werkuren, een vast aantal klanten of een specifieke impact die je wilt maken. Dit geeft je een duidelijk idee van wanneer je moet stoppen met streven naar groei en kunt gaan genieten van de resultaten van je harde werk.

 

Vind je dit interessant? Binnenkort breng ik een boek uit met enkele persoonlijke inzichten om andere mensen te ondersteunen bij het maken van beslissingen en doelstellingen op een duurzame manier. Drop me gerust een mailtje via filip.smet@amotek.be!

We zijn achter de schermen druk bezig aan de Amotek Academy, een club waar kennis deling tussen ondernemers centraal staat. Zin om daar deel uit van te maken? Registreer je alvast hier.

OP ZOEK NAAR POTENTIËLE PARTNERS?

Kom gerust eens pitchen bij ons! Misschien investeren we in jouw droom of brengen we je in contact met één van onze partners!

Amotricks: Super Learning

Amotricks! Superlearning, de WETENSCHAP ROND NEUROPLASTICITEIT

Leren gaat verder dan school!

 

Leren is een continu proces dat verder gaat dan alleen school. Het stelt ons in staat om ons te verbeteren in diverse aspecten van het leven, zoals sales en klantencommunicatie. Het leren van een nieuwe programmeertaal stelt ons in staat om ons technische vaardigheden uit te breiden. Daarnaast stelt het automatiseren van nieuwe vaardigheden ons in staat om efficiënter te worden in verschillende taken. Bovendien helpt leren ons om beter te worden in onze favoriete sporten.

Ongeacht wat je droom is, het verwezenlijken ervan vereist het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden.

Leren is het belangrijkste wat je kan leren!

Het verwerven van kennis is een van de meest waardevolle vaardigheden die je kunt ontwikkelen. We bevinden ons in een tijdperk van exponentiële groei, waarin wat je vandaag leert, morgen mogelijk al niet meer relevant is. Elke dag biedt nieuwe mogelijkheden en kansen. Daarom is het steeds belangrijker om snel en met plezier nieuwe vaardigheden aan te leren.

Leren is soms moeilijk!

 

Vandaag verdiepen we ons op:
De nieuwste wetenschappelijke inzichten rond neuro-plasticiteit

  • Neuro: je brein bestaat uit miljarden neuronen
  • Plasticiteit: Het veranderen van de “banen” in je brein

We hopen dat we leren voor jou aangenamer en makkelijker kunnen maken!

 

Tip 1: Wees aandachtig en wakker!

Aandacht is essentieel voor effectief leren. Hier zijn concrete acties die je kunt ondernemen:


Neem 30 seconden de tijd om te focussen op de plek waar je gaat leren, of het nu een boek is of een computerscherm. Dit vergroot de aanmaak van dopamine, een stof die de aandacht in je brein stimuleert. Wanneer we ons bezighouden met iets dat oprecht onze interesse wekt, wordt deze stof automatisch vrijgegeven.

Tip 2: Genereer herhalingen!

Iedere keer wanneer je oefent/herhaalt/leest genereer je nieuwe neuronenbanen en automatiseer je je kennis.

  • Kijk hoe moeilijk auto rijden was bij je eerste rijles en hoe makkelijk en vlot dit nu gaat. 
  • Je hebt een dikke neuronen autostrade gemaakt door te herhalen.

Tip 3: Omarm en waardeer fouten!

 

Fouten spelen een cruciale rol in het leerproces. Het maken van fouten en het zelf ontdekken ervan (door zelfevaluatie) leidt tot de afgifte van extra dopamine, wat de aandacht verhoogt. 

Deze ervaringen helpen bij het versterken van de neuronale verbindingen in je brein. 

Wees dus dankbaar als je een fout maakt! Het betekent dat je aan het leren bent!

Tip 4: Relax, rust en slaap!

 

Hoewel het focussen op iets onze aandacht vergroot bij het absorberen van informatie, gebeurt er iets magisch wanneer we even de focus VERLATEN.

Recent hebben wetenschappers ontdekt dat tijdens rustperiodes, of ze nu kort of lang zijn, je brein extra herhalingen genereert. Deze rustperiodes vormen de basis voor de verwerking van informatie.

Ontspanning versus diepe rust!

 

 

Hoewel scrollen op je smartphone, gamen of praten als ontspannende activiteiten worden beschouwd, vereisen ze nog steeds een zekere mate van focus.

Tijdens deze activiteiten neem je informatie op. Je bent aan het “leren” (sociale vaardigheden, gameplay, de informatie op je feed). 

Het type rust waar wetenschappers naar verwijzen bij “superlearning” is echter diepere rust.

Tip 5: Willekeurige korte rustpauzes

 

  • Neem willekeurige rustmomenten van 30-60 seconden tijdens je leersessies.
  • Probeer je tijdens deze pauzes op niets specifieks te focussen.
  • Let op je ademhaling en breng bewust rust in je ademhaling.
  • Geef je brein de ruimte om te herstellen en te verwerken, het zal de rest doen!

Tip 6: NSDR (Non Sleep Deep Rest)

NSDR staat voor Non Sleep Deep Rest, een methode die zeer effectief is voor het verbeteren van het leerproces. 

Hier zijn de stappen:

  • Reserveer ergens gedurende de dag, na je leersessie, 10-20 minuten om te liggen en te rusten met je ogen gesloten.
  • Kies een activiteit met een lage intensiteit, zoals yoga, meditatie of gewoon ontspannen.
  • Probeer tijdens deze rustperiode je gedachten los te laten en je te richten op je ademhaling.
  • Wetenschappers hebben ontdekt dat deze techniek dramatische verbeteringen oplevert in het leerproces, omdat je brein tijdens de rustperiode doorgaat met het versterken van neuronale verbindingen.
  • Bovendien is dit soort meditatie of rust ook wetenschappelijk bewezen succesvol in het verminderen van stress.

Door regelmatig NSDR toe te passen, kun je zowel je leerprestaties verbeteren als stress verminderen.

Tip 7: Slaap

 

Een goede nachtrust is essentieel voor het grondig verwerken van wat je hebt geleerd. Wetenschappers hebben ontdekt dat de slaap in de drie nachten na het leerproces een aanzienlijke invloed heeft op de verwerking ervan.

Om optimaal gebruik te maken van superlearning, is het dus belangrijk om op tijd naar bed te gaan en voldoende slaap te krijgen. Zorg ervoor dat je de nodige rust en hersteltijd geeft aan je brein, zodat het de geleerde informatie effectief kan consolideren en integreren.

 

Superlearning summary

 

In deze blogpost hebben we verschillende technieken en tips besproken om superlearning te bevorderen. Hier is een overzicht van de belangrijkste punten:

  1. Besteed aandacht aan je leersessie door 30 seconden te focussen voordat je begint.
  2. Genereer herhalingen om de geleerde informatie te versterken.
  3. Verwacht en accepteer fouten als een waardevol onderdeel van het leerproces.
  4. Visualiseer je leerstof, stel vragen en meet je vooruitgang om actief betrokken te blijven bij het leren.
  5. Ontspan, rust uit en zorg voor voldoende slaap, want dit draagt bij aan het optimale functioneren van je brein.
  6. Neem gedurende je leersessie een minuut de tijd om je ogen te sluiten en tot rust te komen.
  7. Maak later op de dag 10-20 minuten vrij voor Non-Sleep Deep Rest, waarbij je met gesloten ogen ontspant en tot rust komt.
  8. Zorg voor kwaliteitsvolle en voldoende slaap gedurende de nacht om de verwerking van het geleerde te optimaliseren.

Door deze superlearning-technieken toe te passen, kun je je leerervaring verbeteren en effectiever informatie opnemen en verwerken. Vergeet niet dat een gezonde balans tussen leren, rusten en slapen essentieel is voor het behalen van optimale leerresultaten.

OP ZOEK NAAR POTENTIËLE PARTNERS?

Kom gerust eens pitchen bij ons! Misschien investeren we in jouw droom of brengen we je in contact met één van onze partners!

Amotricks: Hoe bereid je je voor op een waardering?

Amotricks! Hoe bereid je je voor op een waardering? Ontdek hier enkele tips!

Waarde is subjectief!

Een glas water is méér waard voor iemand die al 3 dagen in de woestijn rondloopt, dan vooriemand die op een terrasje op de Groenplaats zit.

Wees je bewust van het verschil tussen waarde en prijs. De waarde van een onderneming bepalen is geen exacte wetenschap maar een subjectieve schatting van de prijs. De prijs is het uiteindelijke bedrag dat iemand betaalt voor de aandelen.

Verzamel alle informatie!

Om een nauwkeurige waardering te kunnen maken, hebt u gedetailleerde financiële informatie nodig, zoals de jaarrekeningen, winst- en verliesrekeningen, balansen en kasstroomoverzichten. Zorg ervoor dat de informatie betrouwbaar en up-to-date is. Trek aan de oren van je boekhouder!

Breng de kansen en risico’s in beeld!

Analyseer groeivooruitzichten en risico’s: Het inschatten van de groeivooruitzichten van het bedrijf is essentieel bij het bepalen van de waarde. 

Bekijk de historische groei, de markttrends, de concurrentiepositie en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de toekomstige groei. Wees ook bewust van de risico’s die het bedrijf loopt, zoals regelgevingsrisico’s, economische risico’s en operationele risico’s.

Schoenmaker, blijf bij je leest!

Nu je al een beetje voorbereid bent, is het tijd om een professional raad te plegen: Het waarderen van een vennootschap kan een complex proces zijn en het kan waardevol zijn om een professionele waarderingsdeskundige te raadplegen.

Zij hebben de expertise en ervaring om u te begeleiden bij het waarderingsproces en kunnen u helpen om een nauwkeurige waardering te verkrijgen.Is dit gratis? Waarschijnlijk niet maar een extern inzicht kan je wél helpen in het onderhandelingsproces over de prijs. Bezie het als een investering!

OP ZOEK NAAR POTENTIËLE PARTNERS?

Kom gerust eens pitchen bij ons! Misschien investeren we in jouw droom of brengen we je in contact met één van onze partners!

Over bedrijven, bestanden beveiligen, bruggen bouwen, blockchain, bitcoin en andere beestige buzzwords.

Over bedrijven, bestanden beveiligen, bruggen bouwen, blockchain, bitcoin en andere beestige buzzwords.

Je dacht dat dit stiekem een artikel over het aanprijzen van bitcoins zou zijn, hé? Wél we zullen je alvast geruststellen – dat is het niet. Het gaat hier wél over de technologie achter cryptocurrencies – “Blockchain”. Tijd om even stil te staan bij de brug die we willen bouwen tussen betrouwbare bedrijven en beschaafde bitcoin believers. Sorry – we hebben misschien nét iets te lang liggen brainstormen over woorden die beginnen met een B.

Databescherming is een topprioriteit.

In de digitale wereld van vandaag is privacy en databescherming een topprioriteit geworden voor zowel individuen als bedrijven.  Met het toenemende aantal cyberdreigingen (groetjes, Putin) en datalekken is het waarborgen van de veiligheid en vertrouwelijkheid van gevoelige informatie van het grootste belang geworden. Kijk naar het resultaat van de cyberaanval op de stad Antwerpen – Bewoners kunnen na 5 maanden nog steeds maar moeilijk een bewonerskaart, domiciliewijziging of afval-kaartje aanvragen. Volgens cijfers van de Federale Politie bereikte het totaal aantal (aangegeven) cyberaanvallen het trieste record van 100 000 in 2022.

Blockchain kan helpen!

Blockchain en bestandsversleuteling zijn twee krachtige technologieën die kunnen samenwerken om verbeterde gegevensbeveiliging en privacy te bieden. Hoe kan je de twee combineren om een robuust systeem te creëren voor het beveiligen van gegevens?

Blockchain, oorspronkelijk ontwikkeld als de onderliggende technologie achter cryptocurrencies zoals Bitcoin, is geëvolueerd tot een veelzijdige technologie met verschillende use cases die verder gaan dan alleen digitale valuta. In de kern is blockchain een gedecentraliseerd en gedistribueerd grootboek dat transacties of gegevens over meerdere knooppunten in een netwerk registreert. Dat klonk Chinees? In principe is blockchain niet meer dan een onkraakbare database die niet op één plaats opgeslagen staat, maar op tienduizend verschillende plaatsen.

Misschien helpt een tastbare analogie? Stel, je vindt een nieuw revolutionair medicijn uit. Je wil uiteraard niet dat iemand dit kan namaken. Je kiest 5 random personen in verschillende continenten die slechts een deel van het recept kennen – zij komen elkaar nooit tegen en weten van elkaar niet wie ze zijn. Zo zal het volledige recept nooit gelekt kunnen worden en blijft het dus veilig. Blockchain werkt ongeveer op dezelfde manier (decentralisatie). Dit is uiteraard géén nieuwe techniek – maar de technologie erachter heeft de laatste jaren grote sprongen gemaakt.

De gedecentraliseerde aard van blockchain maakt het zeer sterk tegen manipulatie en ongeautoriseerde toegang, waardoor het een ideaal platform is voor het beveiligen van gegevens. Onze klant Mintblue doet exact dat. Ze gebruiken de blockchain technologie om bedrijven te beveiligen en geavanceerde gebruikersrollen op te zetten. Zo blijven belangrijke gegevens veilig en in hand van de juiste mensen.

Ook mogelijk met blockchain technologie

Een andere bruggenbouwer is Onegrid, één van onze joint ventures die bruggen bouwt tussen artiesten en hun (early) fans. Via hun platform kan je aan de hand van NFT’s (weer zo’n buzzword) investeren in artiesten die je nauw aan het hart liggen. Ben je er vroeg bij en wordt de artiest een gevestigde naam? Dan kan je daar aardig wat (digitale) centen verdienen.

Wat is een NFT ook alweer? Beschouw het als een digitaal kunstwerk waar je eigenaar van kan worden. Je kan ze kopen en verkopen. Hoe bewijs je dat jij de eigenaar van een bepaald stuk bent? Je raadde het al… via de blockchain. De onkraakbare database slaagt de transacties op waardoor het een veilige markt is. Deze wordt bovendien niet door een bank of centrale overheid beheerd, waardoor een globale vrije markt ontstaat in z’n puurste vorm. Aan een vrije markt zijn ook nadelen verbonden, maar dat is een andere discussie.

Conclusie

Nu de cryptocurrency en NFT craze wat gaan liggen is, is het tijd om de onderliggende technologieën in te zetten om onze wereld een betere plaats te maken. Vele nieuwe baanbrekende technologieën zorgen in de beginstadia voor angst. Het is echter een kwestie van juiste manieren te vinden om deze te implementeren in business-cases om problemen op te lossen.

Machine learning in een notendop

Machine learning in een notendop

De toekomst is onvoorspelbaar. Niemand weet wat er gaat komen. Toch trekken we lessen uit de geschiedenis en stellen we voortdurend verwachtingen voor onze toekomst. We herkennen en categoriseren situaties en worden achterdochtig als iets zich niet gedraagt volgens onze verwachtingen.

Computers daarentegen kunnen niet denken. Ze kunnen geen situaties begrijpen, ze kunnen niet beoordelen en ze kunnen ook geen beslissingen maken op basis van hun gevoel. Wat ze wel kunnen, is ons helpen te begrijpen wat er is gebeurd, wat er gebeurt en wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld door algoritmes die een vorm van intelligentie vertonen, beter bekend als Artificial Intelligence (AI). Een onderdeel daarvan is Machine learning (ML), dat zich toelegt op algoritmes die “leren”. Hierbij wordt een model getraind met gekende data om de prestaties van het model te verbeteren. 


Stel dat we een bedrijf zouden hebben dat energie kan opslaan, bijvoorbeeld hydro-elektrische energieopslag, dan zouden we graag de komende energieprijzen kennen om de winst te maximaliseren. Uit de geschiedenis weten we dat de energieprijzen sterk kunnen veranderen afhankelijk van bijvoorbeeld weersomstandigheden of het uur van de dag. We kunnen voor ons bedrijf machine learning gebruiken om zo een algoritme te maken dat ons een voorspelling kan geven over de komende prijzen. 

stappenplan


De eerste stap voor het opstellen van zo’n model, is het verzamelen van de historische gegevens; de trainingsgegevens. Deze gegevens omvatten enerzijds de historische energieprijzen; het doel, wat we willen inschatten. Anderzijds omvatten ze de gegevens die de energieprijzen beïnvloeden; bijvoorbeeld de weersomstandigheden op dat moment, de kenmerken.

Vervolgens onderzoeken we de impact van elk kenmerk op de energieprijs. Aan de hand van relevante kenmerken kunnen we nu een model trainen dat de energieprijzen inschat op basis van de kenmerken.

Algoritmes


Binnen machine learning bestaan er twee verschillende soorten learning. Enerzijds bestaat er supervised learning, anderzijds unsupervised learning. Wanneer we een waarde proberen te voorspellen, zoals in het voorbeeld, spreken we van regressie. Regressie is een vorm van supervised  machine learning, waarbij we in onze training data labelen. Hierbij is het doel van ons machine learning model om de labels te bepalen van nieuwe (nog) niet gelabelde data. Een andere vorm van supervised machine learning is classificatie. Een voorbeeld hiervan is handschriftherkenning. Je kunt een model trainen met bekende input, maar het aantal mogelijke outputs ligt in dit geval vast. Onderstaande voorbeelden zijn voorbeelden van supervised machine learning modellen; het algoritme wordt getraind met historische gegevens waarvan we het doel kennen

Naast supervised machine learning bestaat er ook unsupervised machine learning. Hier bestaan twee
hoofdcategorieën; clustering en anomaliedetectie. Bij anomaliedetectie zoeken we naar patronen in
onze binnenkomende gegevens. Wanneer deze teveel afwijken van de algemene patronen binnen
deze gegevens, spreken we van een anomalie. Een voorbeeld hiervan is het opsporen van defecte
machines in een productieomgeving.
Bij clustering worden gegevens automatisch gegroepeerd op basis van vergelijkbare eigenschappen.
Een cluster algoritme groepeert gebruikers van een dienst met vergelijkbare voorkeuren waardoor
gebruikers binnen deze groep vergelijkbare aanbevelingen kunnen krijgen.

Dit was mijn 2022

DIT WAS MIJN 2022!

Na het voorbije weekend een gezonde dosis kroketten, cava, knuffels en cadeaus te hebben getankt, is het tijd om even stil te staan bij het voorbije jaar. 

Het voelt goed om, los van de groei van Amotek, te kijken naar de positieve impact die we hebben gecreëerd. We doen ons uiterste best om bij te dragen aan een positievere en duurzamere wereld waar ook onze kinderen van zullen kunnen genieten. En laat dat nu net dé doelstelling zijn die ik zelf het hoogst in het vaandel draag.

Een (met kroketten) gevulde maag helpt om te reflecteren op het voorbije jaar. Op zijn beurt helpt reflecteren om de dingen in perspectief te zetten en te relativeren. Want het was niet altijd enkel groei en succes. Ik neem je graag mee doorheen enkele hoogte- en dieptepunten van het voorbije jaar en de inzichten die ik daaruit heb gehaald.

Reizen die de ogen openen


Ik heb het grote geluk dat ik zowel voor m’n werk als privé veel kan reizen – één van mijn grootste passies.

Hoe cheesy het ook klinkt, het opent écht je ogen. In 2022 ging ik onder meer naar Dubai, Miami, Armenië en Japan.

Je kan moeilijk géén bewondering hebben voor de explosieve groei en super-innovatie die Dubai de laatste jaren op de kaart heeft gezet. Ik keek mijn ogen uit maar kon ze niet sluiten voor de oppervlakkigheid van het super-kapitalisme. Persoonlijk voel ik veel meer voor de Japanse filosofie: Respect én zelfrespect komen op de eerste plaats. We verliezen ons in ‘het Westen’ wel eens in keuzes die we maken uit de onstilbare drang naar groei, de druk om te presteren en hoe onze medemensen ons waarnemen. Het is vaak makkelijker om ‘ja’ te zeggen dan ‘nee’. In Japan lijken mensen meer hun persoonlijke grenzen te respecteren en mensgericht te ondernemen – waarden waar ik zelf veel belang aan hecht.

Ik neem ook graag even de tijd om stil te staan bij de oorlog in Armenië, waar nagenoeg geen aandacht aan besteed wordt. Samen met Claudiu Matei en Davit Gharakeshishyan richtte ik enkele maanden geleden Saltatech op, een bedrijf in software development in Yerevan, Armenië. Half september schrok ik dan ook erg van het nieuws dat er weer gevochten werd op de grens tussen Armenië en Azerbeidzjan. Enkele honderden jonge mannen verloren er het leven. Toch kwam dit conflict amper in het nieuws en blijft internationale hulp uit.

Vele mensen maken zich ernstige zorgen over de langetermijnsvisie van Europa. Ons continent wordt wel eens lacherig ‘het Bokrijk van de wereld’ genoemd. Wel, laat mij dan maar in Bokrijk wonen.
Ik stap graag in het vliegtuig naar een ander werelddeel, maar ik land even graag terug in Zaventem. Het is hier zo slecht niet.  

Van een ijzingwekkende stilte naar oorverdovende gitaren


Dit jaar waren mijn vrouw Chloé en ik in blijde verwachting van onze tweede zoon, Maximiliaan Na complicaties is de zwangerschap halfweg beëindigd met het verlies van Maximiliaan tot gevolg. Deze moeilijke periode werd getekend door een ijzingwekkende stilte. Ik had nood aan deconnecteren. Aan herbronnen en even onbereikbaar te zijn. Ik trok me dan ook even terug aan de kust. Hoe onwezenlijk het soms lijkt wanneer je er middenin zit, uit een intens verlies put je ook altijd kracht en inzichten die erg waardevol zijn.


Het einde van de stille periode was oorverdovend:  Een blitzbezoek aan het “Alcatraz Festival” in Kortrijk. Mijn eerste heavy metal festival. Zie je mij er al rondlopen? Ik had het niet verwacht maar wauw, wat een beleving. Ik zoek graag de grenzen van mijn comfort zone op om inspiratie op te doen, maar dit was next level. Fantastisch om te zien hoe iedereen gewoon écht zichzelf is. Het prachtige contrast tussen mensen in erg donkere kleren, die licht uitstralen in de omgang met anderen en hun favoriete muziek.  

Wat ik meeneem naar 2023?


Als ik terugkijk op de avonturen in 2022 is mijn grootste inzicht een klassieker: “Less is More”.

Iedereen die mij goed kent weet dat plezier hebben voor mij onontbeerlijk is – en dus kies ik elke dag weer voor de dingen die mij plezier geven: de capaciteiten van technologie, samenwerken met anderen, jezelf en anderen beter maken. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Op business vlak betekent dat realistische, haalbare doelen formuleren en deze in het achterhoofd houden wanneer je beslissingen neemt. Zorg ervoor dat deze ook meetbaar zijn, zodat je ze af en toe kan toetsen aan de realiteit. Breng wat meer Japanse filosofie in je bedrijf en leg de lat niet telkens hoger. Sta even stil bij wat je verwezenlijkt hebt en wees daar tevreden en trots op.

Amotekkies in Japan

Amotekkies in Japan

From 5 to the 9th of December, Amotek is taking part in a large economic mission with 110 Belgian companies and organisations. 

We’re discovering cutting-edge technology in Japan, joining in on conferences and meeting a lot of interesting people!

Shout out to the 3 other start-ups: 
Technology companies Ayes (Antwerp), A-Membranes (Antwerp) and Alberts (Wijnegem). We have been selected for a new Flanders Investment & Trade (FIT) program to present Flemish technology to Japanese industry. 

GET TO KNOW LAWRENCE, CO-FOUNDER OF AMOTEK’S INNOVATIVE BLOCKCHAIN SPIN-OFF

 

 

Lawrence Landeloos co-founded Onegrid. In this joint-venture with Amotek, he’s building a platform for creators and their tokenised communities to spin-up a gated member area – grid – to inform and involve members in a more effective and enjoyable way. All powered by the blockchain.

Hi Lawrence, before we start the interview, can you explain exactly what Web3 is and what NFTs are?

 

It’s not easy to explain it simply and briefly, but I’ll give it a try.

 

In Web 1.0 or ‘read only Web’, internet protocols allowed anyone to share information on the internet. In most cases you had to set up your own servers. There were no central entities controlling or owning that data. The internet consisted of static websites for users to consult information (read) and where user generated content was almost non-existent. Think of Yahoo in its early days or other news websites.

 

In Web 2.0, also called the social Web, large platforms such as Facebook and Spotify came into the picture. Those platforms are built on top of these internet protocols and provide users with tools to easily generate and distribute their own content. We call this ‘read and write’. This has brought massive value to the users. But there is a flip side. Because all data is stored and managed centrally, these platforms gained a lot of power leading to control and censorship with huge take rates on the value generated by its users.

 

In Web3 , we notice a shift towards ownership of our data  – digital assets. We call it ‘read, write, and own’. Some call it the web of value. It’s the ambition to go back to the spirit of Web 1.0, but with the functionalities of Web 2.0. We want to return ownership to the creators and to the users. Decentralised technologies like blockchain play an important role here.

 

Non-fungible tokens (NFTs) are Web3 primitives and can be seen as unique digital certificates encrypted on the blockchain. They can represent anything of value. Think of memberships, artwork or even a piece of real estate. The advantage is that these NFTs are fully owned by the user because they aren’t stored in a platform’s private database.

 

 

How do you contribute to this innovation with Onegrid?

 

We are developing a digital platform where NFT project founders can unite, inform, and involve their members in one dedicated space. The access and usage rights are based on the tokens that sit in a user’s crypto wallet. Creators that want to launch their NFTs can also do this through our platform. For now, we provide manual support but plan to build a simple configurator to do it themselves.

 

We’re first releasing the community management solution because we noticed there are already many projects seeking for a more seamless and integrated member experience. There is no environment to get a simple overview of your collectables, member status, how the project is evolving, new utilities, discussion, … Later on, we’ll open the platform to creators planning to launch their projects.

 

In addition, we also receive many questions to create a tailor-made solution. Larger clients want active guidance and custom development. To meet this demand, we founded Onegrid Studio. It’s a collective of web3 builders and future thinkers that dedicate their time to supporting clients end-to-end in launching their blockchain-based projects. One example is the web3 music project of Buscemi. Together with 49Meta we configured the smart contracts and NFTs.

 

Eventually, we’re planning on bringing the platform and studio closer together. This way you get a huge synergy. While using our platform, clients notice they will need custom solutions to realise their creative vision. Because the whole technology is new and there aren’t that many tools available, we are very happy to be their guide in this tech-jungle.

 

How advanced are you in developing the platform?

The last eight months consisted mainly of designing different ideas and market testing them, taking into account all technological possibilities. After pivoting and learning for a long time, in July ‘22 we set on our final concept that we are going to develop. Since then, we’ve been working on the product architecture and design. The beta launch is planned for the end of January 2023 in collaboration with a few web3 communities.

 

What does your business model look like?

In our core we want to be a community-led solution, progressively decentralising power to our active users. We’ll be launching our own grid – OnegridDAO – and each client can claim an on-chain membership NFT when spinning-up their grid. For now, we’re still exploring different financial models. It will be a combination of a tiered subscription adjusted to the usage (e.g. amount of admins, members, extensions). The first step is to get traction and engagement. We are closely collaborating with a first wave of pilot communities to learn and adapt if needed. Once a number of communities are onboarded, we can give them the opportunity, including new creators, to launch tokens on our platform. We plan to charge a small fee on the total sales.

 

What is your scope? Which customers do you focus on?

We focus mainly on creators/founders who have launched NFT projects with a community focus. We want to give them tools to better manage their members.  An example of this is the POP CPG community (‘crypto package goods’). This is a membership of builders interested in developing, creating, launching and building Web3 projects. In this community they bring talent, incubators, investors and much more to the table. In a later phase we’re looking for creators who are interested in launching their first project.

 

We don’t focus on digital artists. There are plenty of platforms for that. Our focus lies on individuals who want to build a project that involves a community and want to use NFTs as a vehicle. We also don’t focus on large DAOs with a co-governed treasury using their own utility and governance tokens.

 

Why did you start this project?

I get a lot of energy from innovative new technologies. Thinking about how to reimagine business models and companies has always given me a lot of energy. The use of blockchain and tokens is a game-changer in the long run. I’m convinced of the importance of digital identity and digital ownership. I strongly believe in shifting power to creators. We’ll see a rise of new projects and collectives, bottom-up ignited by a few, but funded and scaled by a decentralised network of users sharing the same purpose. Call it the next generation of internet communities. But this time more emotionally engaged and economically aligned through the tokens they own.

 

What used to be a case of goodwill, is now a little more robust thanks to tokens and crypto. I find it very inspiring to see how individuals transform from consumers to contributors.

 

Do you have a technical background yourself?

In the past I was very much involved in digital innovation, which naturally results in a proper understanding of technology. The last year I have completely dedicated myself to understanding all aspects of the blockchain, the tokens, and its application layers.

 

What does the future hold for Onegrid?

We especially want to launch a number of innovative and valuable NFT communities on our platform. Important is that these projects are user-friendly, so that even people with little knowledge of blockchain can use them. Ideally, we would then open up the platform to all creators so we will see a lot of communities emerge on our platform.

  

 

Why do you believe in Web3/NFTs so much?

The idea of ownership, digital identity, and the networks orchestrated around this is something I believe in. Being part of a project that interests you, having a say, and being rewarded isn’t something new. Only this time you capture value through the tokens you own. You might perceive it as a light form of shareholding. This time you have a financial and social stake. Additionally, you can endlessly build experiences on top of these tokens. It works more seamlessly. This is the advantage, but there is a need for a central place to facilitate this and bring everyone together.

 

What is the most important thing you have learned as a young entrepreneur?

Start building one thing early and test it with a number of users/creators instead of thinking it over yourself. This is something I do … but still too little.

You also really have to involve top people. Other people have a different view on certain things. This really has to be from day 1 and cannot wait until you have a vision or a pitch deck.

 

How does Amotek/Filip Smet help you? What is the added value? How does it accelerate your growth?

Filip is very well connected with a lot of creators but also with professionals in the industry. It has already helped a lot to get in touch with him and his network and share ideas and the development of the platform. But the Amotek team also has great added value. You will find some real pros who are always willing to think along and roll up their sleeves. In the beginning as a startup, you don’t have many resources. Amotek in turn has a growing number of resources and the team has a lot of energy to think along.

 

What advice do you give to other starters?

Just do it, start. Find people you think know some stuff or are interested in your ideas. It’s normal that you tend to think it over and look for solutions but throw it in groups and communities. You will certainly learn from it.