Bouwen aan startups: intuïtie voor Excel
Passie voor je vak is een onmisbaar ingrediënt voor succes. Onze Amotek founder Filip Smet vindt het zo belangrijk, dat hij het integreerde in zijn bedrijfsnaam: AMOtek, de liefde voor technologische vooruitgang. Maar naast het ondersteunen van bedrijvn in IT-ontwikkelingen, funding en go-to-market strategieën, neemt Amotek Group een actieve rol op in het investeren in veelbelovende startups.
We zaten onlangs samen met onze founder om te luisteren hoe hij de startups selecteert waarin hij investeert.

#1 Het team
Filip Smet: ‘Het startup team is zonder twijfel het eerste waar ik naar kijk. Wie zijn de personen achter de onderneming? Is er een ‘klik’ op persoonlijk vlak? Het is belangrijk dat die klik er is want we ondersteunen de startups waarin we investeren met de zoektocht naar contacten en de optimalisatie van hun aanbod. Je bindt je op lange termijn aan hen. Maar ook commitment speelt een grote rol. Tonen de ondernemers mij dat ze zich voltijds inzetten voor hun bedrijf? Als dat niet het geval is, ben ik minder geneigd om te investeren. Ze moeten me tonen dat ze met een boot naar een eiland willen varen, de boot in brand willen steken om vervolgens op het eiland te timmeren aan hun succes. Als ze zich niet willen afsnijden van andere projecten om zich te focussen op hun bedrijf nemen ze zelf geen enkel risico. Waarom zou ik dan een risico nemen met een investering? Als laatste moet er ook een zekere track record zijn die de ondernemers kunnen voorleggen: ervaring in de industrie waarin ze lanceren of een bedrijf dat ze in het verleden opgebouwd hebben.’
Zijn er bepaalde red flags voor jou?
‘Een solo-entrepreneur is voor mij een red flag. Als je alleen bent, ben je veel afhankelijker van die ene persoon en loop je meer risico. Ik wil dit wel nuanceren want het is niet per se omdat er slechts één founder is dat het meteen een no-go is. Als er een team is opgebouwd, ze zich omringd hebben met de juiste partners, dan is het meer dan een solo-verhaal. Een andere red flag is het ontbreken van een goede exit strategie. Goede afspraken maken goede vrienden. Een lange termijnvisie is vaak moeilijk vast te pinnen. Een businessmodel evolueert razendsnel en als de visies te veel uit elkaar liggen, moet de mogelijkheid voorzien worden om het verhaal te beëindigen.’
#2 Match met de core
‘Een ander element dat ik meeneem in mijn beslissing is de link met de diensten van Amotek en mijn eigen expertise. Ik stel mezelf altijd de vraag: kan ik voor deze startup toegevoegde waarde leveren? Zijn er interessante contacten waar ik hen mee kan linken? Voor ons ligt de focus vooral op B2B, eventueel een B2C die ook B2B kan uitgerold worden. Ik stel de ondernemers ook altijd de vraag: wat verwachten jullie van ons? Als daar onrealistische verwachtingen geponeerd worden of acties gevraagd worden die niet in lijn liggen met onze core is er een kleinere kans dat we investeren.’
#3 Zijn er al verkopen gerealiseerd?
‘Ik staar me zeker niet blind op cijfers. Ik zou zelfs durven stellen dat ik eerder op mijn intuïtie verder ga dan op de Excel met het financieel plan. Wat ik wel essentieel vind, is dat er al producten/diensten verkocht werden. Als het founding team of de CEO er zelf niet in slagen op iets te verkopen, dan geloof ik niet dat een sales dat nadien wel kan.’
#4 Proactiviteit en positiviteit als mindset
‘Als een startup ons benadert met een financieringsvraag zitten we een aantal keer met hen samen. Uit die gesprekken leid ik met welke mindset ze in het ondernemerschap staan. Als founder heb je continu een heleboel uitdagingen. Als het ene probleem is opgelost, dient het volgende probleem zich aan. Goede ondernemers denken in oplossingen, niet in problemen. Ze weten ook welke problemen welke aandacht verdienen en kunnen prioritiseren. Als hen dat niet lukt, haak ik af. Een succesvolle ondernemer is ook iemand die snel dingen opneemt en proactief handelt. Er moet vooruitgang geboekt worden tussen onze meetings en nog belangrijker: ze moeten de feedback die we met hen meegeven aannemen en hiermee aan de slag gaan. Als ik mijn contacten doorspeel aan een ondernemer en ze doen er niets mee, zal ik nooit in hen investeren. De mate waarin zaken vooruitgaan en dus de proactiviteit van het team, is voor mij de sleutel tot succes.’
OP ZOEK NAAR POTENTIËLE PARTNERS?
Kom gerust eens pitchen bij ons! Misschien investeren we in jouw droom of brengen we je in contact met één van onze partners!